Rozpoczął się 43. Festiwal Młodzi i Film w Koszalinie – siedem naszych filmów w konkursie!
Siedem filmów Warszawskiej Szkoły Filmowej – pięć fabuł i dwa dokumenty – znalazło się w oficjalnej selekcji 43. Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film”. Wszystkie filmy powalczą o nagrody w Konkursie Krótkiego Metrażu - „Do raju”, „Jestem”, „Przez ciebie, po tobie”, „Rouge” i „Wagary” w kategorii fabularnej, a „Łódź podwodna” i „Trzy samochody” w dokumentalnej.
Twórcami i twórczyniami filmów pokazywanych na 43. Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych są studenci lub absolwenci uczelni. Na festiwalu pokazywane będą premierowo filmy „Czerwony” („Rouge”) i „Wagary”, a filmy „Jestem”, „Przez ciebie, po tobie” i „Łódź podwodna” kontynuują swoją drogę festiwalową po tegorocznej premierze na 64. Krakowskim Festiwalu Filmowym. „Do raju” i „Trzy samochody” to zeszłoroczne premiery, które mają na koncie występy na innych renomowanych festiwalach. Festiwal „Młodzi i Film” odbywa się po raz 43. w Koszalinie i potrwa od 10 do 15 czerwca 2024 roku.
Terminy pokazów filmów zakwalifikowanych do Konkursu Krótkometrażowych Debiutów Filmowych:
„Do raju” w reżyserii Marty Szymanek
środa 12.06 o godz. 10:30
„Jestem” w reżyserii Cezarego Orłowskiego,
środa 13 czerwca o godz. 14:00
„Przez ciebie, po tobie” w reżyserii Jędrzeja Gorskiego
poniedziałek 10.06 o godz. 14:30
„Czerwony" (Rouge”) w reżyserii Sophie Horry
wtorek 11.06 o godz. 9:00
„Wagary” w reżyserii Weroniki Jamróz.
piątek 14.06 o godz. 14:15
Terminu pokazów filmów zakwalifikowanych do Konkursu Krótkometrażowych Debiutów Dokumentalnych:
„Łódź podwodna” w reżyserii Oliwii Zakrzewskej,
sobota 15.06 o godz. 10:30
„Trzy samochody” w reżyserii Alicji Sokół
środa 12.06 o godz. 10:30
Festiwal Młodzi i Film to najstarszy w Polsce festiwal, podczas którego można zobaczyć tylko debiuty. W Koszalinie debiutowali między innymi Krzysztof Zanussi, Agnieszka Holland, Xawery Żuławski, Tomasz Wasilewski czy Łukasz Palkowski.
TRZY SAMOCHODY
„Trzy samochody” to film dokumentalny o ukraińskich rodzinach i ich samochodach, którymi przedostali się do Polski po wybuchu pełnoskalowej agresji Rosji na ich kraj. Przerażające wspomnienia dorosłych i dzieci, zilustrowane również animacją, mieszają się z chwilami radości i nadziei, które przytrafiły im się w trasie. Tytułowe samochody to pełnoprawni bohaterowie historii, dzięki którym sportretowanym rodzinom nie tylko udało się przeżyć i uciec, ale które zapewniają im bezpieczeństwo i przyszłość w nowym miejscu. Reżyserką „Trzech samochodów” jest Alicja Sokół, studentka trzeciego roku reżyserii w Warszawskiej Szkole Filmowej, uhonorowana w 2022 roku główną nagrodą w konkursie krótkometrażowym za film „Mój brat rybak” na 46. Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni. Autorem zdjęć do filmu jest Kajetan Falkowski,a za montaż odpowiada Ihnatii Mozghunov. Animację do filmu stworzyła Aleksandra Biedrzycka. Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.
REŻYSERIA: Alicja Sokół ZDJĘCIA: Kajetan Falkowski MONTAŻ: Ihnatii Mozghunov DŹWIĘK: Kornel Duchaczek OPIEKA ARTYSTYCZNA: Barbara Pawłowska PRODUCENT: Maciej Ślesicki PRODUKCJA: Warszawska Szkoła Filmowa
ŁÓDŹ PODWODNA
W filmie „Łódź podwodna” reżyserka Oliwia Zakrzewska kieruje kamerę na siebie i swojego synka, by opowiedzieć o samotnym macierzyństwie. Szuka pomocy w wielu miejscach – w systemie ochrony zdrowia, rodzinie, Kościele, na Tinderze. Ściany tytułowej łodzi podwodnej zamykają się jednak wokół niej, gdy ta pomoc nie nadchodzi. Film ten to intymna opowieść o samotności i bezradności, ukazująca codzienność macierzyństwa bez lukru. To również bardzo uniwersalny portret bliskości rodzica z dzieckiem, w której to relacji udaje się bohaterce odnaleźć radość. Oliwia Zakrzewska jest studentką reżyserii w Warszawskiej Szkole Filmowej i członkinią Lubelskiego Stowarzyszenia Filmowego. Autorem zdjęć do filmu jest Andrii Shostak, a za montaż odpowiada Jakub Broda.
REŻYSERIA: Oliwia Zakrzewska ZDJĘCIA: Andrii Shostak MONTAŻ: Jakub Broda DŹWIĘK: Jacek Kurzawa OPIEKA ARTYSTYCZNA: Barbara Pawłowska KIEROWNICTWO PRODUKCJI: Klaudia Orlik PRODUCENT: Maciej Ślesicki PRODUKCJA: Warszawska Szkoła Filmowa
JESTEM
Film „Jestem” opowiada historię Bartka (Szymon Grzech), który pracuje w zakładzie pogrzebowym swojej matki (Katarzyna Figura). Starzejąca się mama martwi się, czy jej syn poradzi sobie z rodzinną firmą po jej śmierci, Bartek jest bowiem osobą z zespołem Downa. Matka zostawia mu szczegółowe instrukcje, chłopak jest jednak myślami i sercem zupełnie gdzie indziej – po spotkaniu Sandry (Paula Rakowska) przeżywa pierwszą miłość. Para chce spełnić swoje marzenia o wspólnym życiu, wbrew światu i ograniczeniom, które im stawia. Film wyreżyserował Cezary Orłowski – student reżyserii Warszawskiej Szkoły Filmowej. Za kamerą stanął Mikołaj Piekarski, a za montaż odpowiada Jan Ziewiecki. Kierowniczką produkcji jest Diana Skowron.
OBSADA: Szymon Grzech, Katarzyna Figura, Paula Rakowska
SCENARIUSZ I REŻYSERIA: Cezary Orłowski ZDJĘCIA: Mikołaj Piekarski MONTAŻ: Jan Ziewiecki DŹWIĘK: Filip Kral KIEROWNICTWO PRODUKCJI: Diana Skowron, Joanna Opiela OPIEKA ARTYSTYCZNA: Tadeusz Łysiak, Maciej Ślesicki, Andrzej Wolf PRODUCENT: Maciej Ślesicki PRODUKCJA: Warszawska Szkoła Filmowa
WAGARY
Bohaterką „Wagarów” jest Paula (Sylwia Gola), która straciła prawa do opieki nad swoimi dwoma córkami – Sarą (Liliana Zajbert) i Oliwią (Ewa Wolodina). Gdy spóźnia się na rozprawę, na której miała walczyć o ich odzyskanie, postanawia spotkać się z dziewczynkami mimo zakazu. Odwiedza je w szkole i pod wpływem impulsu zabiera je na wspólne wagary. Młodsza dziewczynka jest wniebowzięta, ale starsza córka przewiduje kłopoty. Jak się okazuje – niebezpodstawnie. Wspólny dzień rodziny obserwujemy z napięciem, ale obok smutku pojawia się tutaj również nadzieja, radość i miłość. Reżyserką „Wagarów” jest Weronika Jamróz, studentka drugiego roku reżyserii w Warszawskiej Szkole Filmowej i absolwentka kursu reżysersko-operatorskiego WSF. Autor zdjęć Jan Szlagowski studiuje realizację obrazu filmowego w Warszawskiej Szkole Filmowej i jest absolwentem Szkoły Wajdy. Montażystą filmu jest Ignat Mozgunov, a kierowniczką produkcji Julia Czubat.
OBSADA: Sylwia Gola, Liliana Zajbert, Ewa Wolodina
SCENARIUSZ I REŻYSERIA: Weronika Jamróz ZDJĘCIA: Jan Szlagowski MONTAŻ: Ihnatii Mozghunov DŹWIĘK: Mateusz Sochań KIEROWNICTWO PRODUKCJI: Julia Czubat OPIEKA ARTYSTYCZNA: Barbara Pawłowska PRODUCENT: Maciej Ślesicki PRODUKCJA: Warszawska Szkoła Filmowa
ROUGE
Film „Czerwony” („Rouge”) opowiadao dojrzewaniu – do miłości, do seksu i do relacji z matką. Nina (Clothilde Raskin) jest gotowa na swój „pierwszy raz”. Zaopatrzona w środki antykoncepcyjne i duże pokłady zaufania organizuje pierwszą wspólną noc ze swoim chłopakiem Gabrielem (Sylvain Le Gall). Jednocześnie nie jest w stanie porozmawiać o seksie z własną mamą (Gaëlle Malandrone), która pracuje w sex-shopie i której liberalne podejście do cielesności zawstydza i denerwuje Ninę. „Czerwony” wyreżyserowała i napisała Sophie Horry, studentka reżyserii Warszawskiej Szkoły Filmowej, autorka docenionego dokumentu krótkometrażowego „Mały chłopiec” (2023). Operatorem filmu jest Mauricio Blas, montażystami Jan Komorowski i Weronika Szela,a kierownikiem produkcji Arkadiusz Miłowski. Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.
OBSADA: Clothilde Raskin, Gaelle Malandrone, Sylvain Le Gall
REŻYSERIA I SCENARIUSZ: Sophie Horry ZDJĘCIA: Mauricio Blas MONTAŻ: Weronika Szela, Janek Komorowski DŹWIĘK: Miku Łapacz OPIEKA ARTYSTYCZNA: Tadeusz Łysiak, Jacek Januszyk KIEROWNICTWO PRODUKCJI: Arkadiusz Miłowski PRODUCENT: Maciej Ślesicki PRODUKCJA: Warszawska Szkoła Filmowa
DO RAJU
„Do raju” zderza ze sobą historie dwóch osób – dziewczyny mieszkającej na pograniczu polsko-białoruskim, która nie chce dalej żyć, i syryjskiego uchodźcy, który o to życie zawzięcie walczy. Mila (Natalia Jędruś) i mężczyzna (Nadim Suleiman) spotykają się przypadkowo w Puszczy Białowieskiej. Z początku tragiczna sytuacja obojgu z nich przeradza się w możliwość wzajemnej pomocy i wyrwania się z miejsca, które nie oferuje im nic dobrego. Film „Do raju” wyreżyserowała Marta Szymanek,która jest autorką scenariusza wraz z Piotrem Szymankiem. Autorem zdjęć jest Konrad Bloch, za montaż odpowiada Mariusz Gos,a kierowniczką produkcji jest Paola Kadyszewska. Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.
OBSADA: Natalia Jędruś, Nadim Suleiman, Joanna Goschorek, Paweł Dobek
REŻYSERIA: Marta Szymanek SCENARIUSZ: Marta Szymanek, Piotr Szymanek ZDJĘCIA: Konrad Bloch MONTAŻ: Mariusz Gos DŹWIĘK: Piotr Pastuszak OPIEKA ARTYSTYCZNA: Maciej Ślesicki KIEROWNICTWO PRODUKCJI: Paola Kadyszewska PRODUCENT: Maciej Ślesicki, Piotr Szymanek PRODUKCJA: Warszawska Szkoła Filmowa, Grzegorz Olkowski HOUSE MEDIA COMPANY, Stanisław Dziedzic FilmProdukcja
PRZEZ CIEBIE, PO TOBIE
„Przez ciebie, po tobie” to historia jednego spotkania – ojciec (Grzegorz Damięcki) i syn (Jakub Pruski) umawiają się w azjatyckiej knajpce, którą pamiętają z dawnych lat, by porozmawiać o niedawno zmarłym dziadku. Spotkanie, które w założeniu ma służyć nagraniu wspomnienia o seniorze rodu – znanym dziennikarzu, przeradza się w pierwszą od wielu lat szczerą rozmowę między bohaterami. Obserwujemy, jak próbują się usłyszeć, jednocześnie pozwalając nam, widzom, zrozumieć ich obu. Reżyserem filmu jest Jędrzej Gorski – absolwent i wykładowca Warszawskiej Szkoły Filmowej, autor krótkich metraży fabularnych. Jakub Pruski, aktor Teatru Ateneum i odtwórca głównej roli, jest również pomysłodawcą i producentem filmu (to jego debiut producencki).
OBSADA: Grzegorz Damięcki, Jakub Pruski, Natalia Barzon, Wojciech Pepliński
REŻYSERIA: Jędrzej Gorski SCENARIUSZ: Jędrzej Gorski, Maria Mencwel, na podstawie pomysłu Jakuba Pruskiego ZDJĘCIA: Filip Pasternak MONTAŻ: Weronika Bystrowska DŹWIĘK: Łukasz Niemancewicz MUZYKA: Wojciech Frycz KIEROWNICTWO PRODUKCJI: Maria Węgrzyn, Gabriela Gajewska PRODUCENT: Maciej Ślesicki, Jakub Pruski PRODUKCJA: Warszawska Szkoła Filmowa
Trzymamy kciuki!
Etiudy studentów Warszawskiej Szkoły Filmowej są realizowane przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej