"Przestrach" w programie Shortlisty na MFF Nowe Horyzonty!
Film "Przestrach" w reżyserii Joanny Szymańskiej ze zdjęciami Przemysława Brynkiewicza i wg scenariusza Malwiny Chojnackiej trafił do przeglądu Shortlista 21. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty. Tegoroczna odsłona zostanie przeprowadzona w formule hybrydowej: stacjonarnie we Wrocławiu w dniach 12-22 sierpnia oraz online dniach 12-29 sierpnia. Pełny program wydarzenia poznamy 3 sierpnia.
MFF Nowe Horyzonty powstał w 2001 roku jako miejsce prezentacji odważnego kina artystycznego. To festiwal wizjonerów kina, artystów bezkompromisowych, którzy mają odwagę iść obraną przez siebie drogą wbrew panującym modom i opowiadać o rzeczach najważniejszych swoim niepowtarzalnym językiem. Misją festiwalu jest zarówno prezentowanie dzieł niepokornych mistrzów kina, jak i odkrywanie dorobku mniej znanych twórców spoza głównego nurtu dystrybucji. Program Nowych Horyzontów to także mnóstwo wydarzeń towarzyszących: koncerty, wystawy, instalacje czy opery. Wrocławski festiwal z biegiem lat stał się najczęściej odwiedzanym festiwalem w Polsce i jednym z najpopularniejszych w tej części Europy.
Shortlista to przegląd polskich filmów krótkometrażowych, w którym eksponowany jest artystyczny wielogłos, różnorodność pojawiających się tematów i konwencji. Do tegorocznej sekcji Shortlista zostało wyselekcjonowanych 25 filmów, z czego aż 20 to tytuły realizowane bądź współrealizowane przez reżyserki. Pośród nich znalazł się wyjątkowy obraz naszej absolwentki – Joanny Szymańskiej – "Przestrach", którego akcja rozgrywa się w mazurskim domu nad jeziorem.
Kadr z filmu "Przestrach" – autor zdjęć: Przemysław Brynkiewicz
„Przestrach” to osadzona w mazurskiej wiosce magiczna i brutalna opowieść o niezwykłej więzi pomiędzy ojcem a ośmioletnią córką i o tym, jak straszne konsekwencje może mieć próba odebrania nadwrażliwej dziewczynki uzależnionemu od alkoholu Muzykowi. Mała Ula nie wie, że na przyjęciu komunijnym zamiast wyczekiwanej matki, która odeszła, zjawi się kuratorka z ośrodka opieki społecznej gotowa natychmiast zabrać ją do domu dziecka. Jednak dziewczynka nigdy i nikomu nie pozwoli na odebranie tego, co udało się jej ocalić po odejściu matki. Razem ze swoim ojcem, lokalnym organistą, wbrew wszystkiemu i wszystkim wierzy, że kobieta wróci i wciąż czeka na ten moment. Radosny, majowy dzień pierwszej komunii świętej zmieni się w koszmarny triumf dzikiego świata mazurskiej przyrody, który jest jedynym sprzymierzeńcem małej Uli.
Kadr z filmu "Przestrach" – autor zdjęć: Przemysław Brynkiewicz
W rolach głównych występują Mariusz Kiljan, Zoja Szcześniak i Rafał Zawierucha. Film powstał wg scenariusza Malwiny Chojnackiej. Autorem zdjęć "Przestrachu" jest Przemysław Brynkiewicz. Za montaż filmu odpowiadają: Łukasz Falkowski, Rafał Stolarczyk i Adam Cyran. Opiekę artystyczną nad produkcją sprawował Maciej Ślesicki.
Kadr z filmu "Przestrach" – autor zdjęć: Przemysław Brynkiewicz
PRZESTRACH
OBSADA: Zoja Szcześniak, Mariusz Kiljan, Joanna Fertacz, Joanna Trzepiecnińska, Dominika Pasternak, Karolina Gibowska, Andrzej Andrzejewski, Rafał Zawierucha, Aleksy Komorowski
REŻYSERIA: Joanna Szymańska SCENARIUSZ: Malwina Chojnacka ZDJĘCIA: Przemysław Brynkiewicz MONTAŻ: Łukasz Falkowski, Rafał Stolarczyk, Adam Cyran DŹWIĘK: Karol Szykowny MUZYKA: Jan Sanejko OPIEKA ARTYSTYCZNA: Maciej Ślesicki PRODUCENT: Maciej Ślesicki PRODUKCJA: Warszawska Szkoła Filmowa
Joanna Helena Szymańska – (ur. 16 marca 1994 w Warszawie) Polska reżyser filmowa. Absolwentka wydziału reżyserii Warszawskiej Szkoły Filmowej (2020). Autorka kilkunastu etiud i filmów krótkometrażowych. Tworząca kameralne kino autorskie skupione na odkrywaniu relacji międzyludzkich osadzonych często w oryginalnym mikroświecie, gdzie jak w soczewce widz śledzi początkowo skrywane tajemnice bohaterów. Świat przedstawiony w filmach Joanny Szymańskiej to miejsca tylko z pozoru zwyczajne, jak przedział kolejowy („Przedział” 2015 w roli głównej Daniel Olbrychski), mieszkanie w kamienicy („Napis” 2017) czy mazurski dom nad jeziorem („ Przestrach” 2020 w rolach głównych: Mariusz Kiljan, Zoja Szcześniak, Rafał Zawierucha), lecz z biegiem akcji pulsujące od emocji, od tajemniczych znaczeń stające się miejscem cierpienia bohaterów i symbolicznym więzieniem, z którego nie ma ucieczki. Joanna Helena Szymańska w swoich autorskich filmach skupia się przede wszystkim na ukazywaniu z pozoru niewidocznych powiązań bohaterów ze światem, w którym funkcjonują, a który zaczyna ich przytłaczać. W filmie „Napis”, którego scenariusz powstał na podstawie sztuki, której autorem jest Gerald Sibleyras młode małżeństwo wprowadza się do eleganckiej kamienicy. Wulgarny napis w windzie uruchamia łańcuch wydarzeń, które ujawniają prawdziwe osobowości przemiłych z pozoru sąsiadów. Drobny i początkowo nic nieznaczący detal staje się symbolicznym „małym ogniskiem” wciągającym bohatera w wir coraz bardziej niezrozumiałych dla niego relacji. Detale, symboliczne drobiazgi mają ogromne znaczenie w twórczości filmowej Joanny Heleny Szymańskiej. Przebywanie w kolejowym przedziale zmuszające bohaterów w filmie „Przedział” do spędzania czasu w ciasnym mikroświecie, gdzie niemal dotykają się kolanami, a powietrze staje się duszne od narastających negatywnych emocji, prowadzi do wybuchu i opadnięcia masek, które przybrali, rozpoczynając podróż. To właśnie przedział i przebywanie w przedziale zmusza ich do konfrontacji. Filmowe mikroświaty wykreowane w twórczości Joanny Heleny Szymańskiej są często powiązane z przyrodą i naturą pulsującą tuż obok bohaterów. Tak dzieje się w filmie „Przestrach”, którego akcja rozgrywa się na Mazurach w dniu Pierwszej Komunii głównej bohaterki. „Radosny dzień i boży dzień”, wyczekiwany od dłuższego czasu staje się dniem największego dramatu małej dziewczynki. Symboliczne odrzucenie zła i grzechu w kościele zostaje skonfrontowane z dramatyczną próbą uratowania swojego dzieciństwa i domu, gdy podczas przyjęcia komunijnego pojawia się nieproszony gość. Pulsująca obok małej bohaterki przyroda staje się jej nieoczekiwanym sprzymierzeńcem, a intruz już nigdy nie opuści jej mazurskiego domu. Filmy Joanny Heleny Szymańskiej to przypowieści pełne początkowo ukrytych symboli, które z biegiem akcji ujawniają swoją moc i głębię. Reżyserka jest w trakcie przygotowań do swojego debiutu pełnometrażowego, którego akcja także ma być osadzona w plenerach mazurskich. Joanna Helena Szymańska jest laureatką wielu filmowych nagród i wyróżnień między innymi na festiwalach Up to 21, ŻubrOFFka, Filmy dobrze zakręcone, Tofifest, QL festiwal.
Etiudy studentów Warszawskiej Szkoły Filmowej są realizowane przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej